Sunday, May 29, 2011

I JUNE, GAWAI BERMULA


PERAYAAN GAWAI
GAWAI SECARA UMUMNYA MERUJUK KEPADA PESTA MENUAI YANG DI SAMBUT OLEH MASYARAKAT IBAN,BIDAYUH DAN ORANG ULU DI SARAWAK MENANDA TAMATNYA MUSIM MENUAI PADI.
Antara jenis Gawai ialah gawai Burung, Gawai Batu, Gawai Kenyalang, Gawai Mangkung Tiang, Gawai Manang dan yang terkenal iaitu Gawai Antu.
Pesta Gawai di sambut dengan besar-besaran di Sarawak dan di sertai dengan persembahan tarian seperti tarian Ngajat, minuman tuak, sejenis arak daripada beras.
Jom Ngabang, biasanya bila kita hendak pegi menziarahi rumah kawan –kawan dan sahabat handai yang menyambut hari Gawai bermaksud bertandang.
Kalu nak melihat dengan meriah pesta Gawai diraikan , pergilah ke rumah panjang contohnya Sri Aman, Betong , Kanowit, Julau, Simanggang dan banyak lokasi lain. Sungguh meriah . bermacam aktiviti seperti pertandingan karoeke, Ratu Kumang Gawai, masakan tradisional dan banyak lagi yang akan diraikan bila kita berkesempatan bertandang  ke lokasi mereka.
Kebiasaannya gadis –gadis cantik berpakaian tradisional akan meraikan tetamu bila kita ngabang ke rumah panjang. Sudah pastinya tuak akan dihulurkan. Namun sekarang tetamu yang tidak meminum tuak akan diganti dengan air minuman bergas seperti coke dan lain-lain.

Yang Penting , di waktu perayaan , DON’T DRINK & DRIVE

No comments:

Post a Comment