Sunday, May 29, 2011

MENGENANG KEHEBATAN P.RAMLEE




Pada 29 Mei 2011,Genap 36 tahun Seniman Agung, Tan Sri P.Ramlee meninggal dunia.Namun semua karya seninya tak pernah jemu dan lihat walaupun beratus-ratus kali. Kehebatannya tiada tolok bandingan nya dan sehingga kini masih tiada penganti yang setanding dengan kehebatannya.Bagi seniman seangkatan dengan nya, mungkin hari tersebut  mereka akan mengimbau kembali kenangan bersama P.Ramlee, ada juga mengadakan majlis tahlil dan sebagainya.
P.Ramlee akan terus menjadi ikon kepada generasi muda . Kita boleh Tanya dengan budak , siapakah tak kenal P.Ramlee.Semua lakonannya menjadi tauladan dan nasihat secara tidak langsung kepada generasi kita , generasi baru supaya mengambil pengajaran dan tunjuk ajar walaupun di dalam filem.
Filem Seniman Bujang Lapok, Pandekar Bujang Lapok,Labu-Labi, Nasib Labu-Labi,Do Re Mi, Laksamana Do Re Mi, dan banyak lagi.
Kita boleh hafal setiap dialog yang dilafaz oleh P.Ramlee.
Penghargaan terus diberi kepada Allahyarham Seniman P.Ramlee daripada kerajaan Negeri Sarawak Iaitu Darjah Utama Yamg Amat Mulia Bintang Kenyalang Sarawak yang membawa gelaran Datuk Amar Bintang Kenyalang pada 2009.
Kehebatannya patutlah kita ingati dan sanjungi sehingga mengharumkan nama bangsa melayu sendiri dan Malaysia di mata dunia.
Al Fatihah , mohon disedekahkan kepada Allahyarham Seniman P.Ramlee  semoga ditempatkan dalam golongan yang Berjaya dunia dan akherat. Amin.



No comments:

Post a Comment