Wednesday, May 25, 2011

Sayangi kedua ibubapa


MENGHORMATI IBUBAPA TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI YANG BERGELAR ANAK

Walau setinggimana sekalipun kita di mata dunia, sebagai majistret, imam, tokey besar, apalagi kita yang kerja sebagai buruh pun.Namun insan yang bergelar ibubapa hendaklah kita hormati, sanjungi dan kasihani.
Janganlah kita tega,sengaja dan rakus untuk menyakiti hati ibubapa. Namun insan yang bergelar ibu, yang mengandungkan anak selama 9 bulan, dengan kepayahan dan kesusahan,. Janganlah kita membuat mereka menjatuhkan airmata kerana hal-hal yang remeh temeh. Hal dunia. Jika berlaku demikian,kita akan dikategorikan  anak derhaka.Tidak masuk syurga jika menderhaka kepada orang tua.Tidak bahagia seseorang itu, walaupun ia warak. Tinggi amalannya, tinggi statusnya , tapi derhaka kepada ibubapa.Masyaallah. segala amalannya jadi sia-sia.
Insaflah , saudara muslimin dan muslimat. Ibubapa di mata agama sungguh tinggi darjatnya.
Kepada sesiapa yang masih mempunyai ibubapa , hendaklah menjadi iktibar dan mengambil peluang ini. Dimana redha nya Allah kepada seseorang itu, berdasarkan redha nya kedua ibubapa mereka.
Al Fatihah, kepada kedua ibubapa yang telah tiada.Doa ku panjatkan agar diletakkan dalam golongan bertakwa, bahagia dan aman di sisi Allah yang maha Esa.
Bagi sesiapa yang pernah menyakiti hati orang tua. Baik ibubapa sendiri, ibubapa mertua. Harap insaflah dan ambillah satu tindakan di mana menyayangi mereka dan mendapat keredhaan mereka amat penting untuk kebahagiaan di dunia dan di akherat.
Kita pasti mati, namun tempat, masa dan ketika itu hanya di bawah kuasa Allah S.W.T.
JANGAN KITA MENYESAL DI KEMUDIAN HARI.
INGAT HARI MUDA SEBELUM TUA
INGAT SIHAT SEBELUM SAKIT
INGAT LAPANG SEBELUM SEMPIT

No comments:

Post a Comment