Wednesday, May 25, 2011

KEBERKATAN REZEKI


Mencari keberkatan rezeki seseorang berpunca daripada bagaimana dan caranya ia mendapatkannya.
Islam tidak melarang kita mencari kekayaan dan berusaha keras supaya dapat membelengu kita daripada perkara yang kita hindari iaitu kemiskinan. Kemiskinan dapat mencairkan iman muslim kepada Tuhannya.

Rezeki yang halal akan menjadi ibadat kita jika tidak melanggar hukum dan niat murni.Rezeki yang berkat daripada titik peluh kita sendiri bukanya orang lain. Jangan kita menunggu dan meminta sedekah sedangkan tubuh kita sihat walafiat.Perbuatan tersebut sungguh hina dan amat memalukan.

Rasulullah S.A.W bersabda” Seseorang yang terbiasa dengan meminta-minta, dia akan datang di hari kiamat nanti tanpa secebis daging pun di mukanya” Nauzubillah. Jauhilah kita daripada sikap tersebut.

Sentiasa bersyukur kepada nikmat Allah S.W.T. berikan kepada kita, baik banyak atau sedikit.Dengan bersyukur dapat menjadikan rezeki kita berkat dan di tambah oleh Allah . S.W.T.

Sabda Rasulullah S.A.W”Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang serta makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang”

Masyaallah.

Semoga amalan bersedekah dan bersyukur   dalam mendapatkan rezeki halal dibukakan  jalan kepada kita   oleh Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment